Eu și dublura mea

Vizita s-a terminat

Cabina de telefon

Always somebody wrong

În așteptarea juvelnicului

Un joc de societate        

1. Eu și dublura mea

 

camera de alături, holul întunecat și

vocea de alături.

Drumuri făcute cu încetinitorul la dus

apoi fuga spre camera de alături.

O persoană rostogolește aerul

Comunicarea : toți doresc să asiste la

momentul identificării.

Urme diferite de pași pe covoarele

roșii. Ochi de nesomn

 

 

2. Mușcătura Ironiei

 

și ironia mușcând aprioric-îmi spuneai-

Nu știi, de fapt așa considerai tu,

dar experiența e relativă, deci și

caracterizarea ei apriorică este la fel.

Jocul de cărți cu modelul pe carton

cerat maron, pe imensul pat maron.

Spuseseși mai devreme-roșu.

 

 

  3. Roșu e la început

 

Roșu e la început, când culoarea e

proaspătă și n-a suferit.

înghit. și  jocul de cărți continuă.

înghit. și acrul rostogolește în

plămâni și viscere comunicarea

înghit. și totul în jur devine proces fiziologic.

Acest lucru nu l-am dorit așa.

 

 

  Vizita s-a terminat

 

1. Ce diagnostic au pereții

 

Holuri

întunecate, vopsite în culori

figuri stafidite populează

marginea de ciment a

pardoselii la fel ca-n stațiile de

metrou. Nu te apropia mai mult

decât banda diferit colorată pentru că

nu știi ce diagnostic au pereții.

Halatele șifonate ale personalului,

papucii cu mers în ritmul vârstei.

 

 

2. Masa de dimineață

 

Banii mărunți cu care plătești un așternut

la fel de rupt ca al vecinului, la fel decolorat, dar

cu amprentele diferite ale fostului pacient.

Urmele de sânge au fost curățate de clor,

dar atât. Masa de dimineață, peste

cea de seară, peste cea de prânz, peste

organismul tău.

 

 

3. Căni și pastile. Porția de bolnav

 

Miroase urât. Cureți noptiera

nelipsita noptieră melaminată unde stau

în ordine farfurii, căni și pastile. Toate

personalitățile indicațiilor și contraindicațiilor

dispar. în mine. Dizolvându-le.

Masa servită la comun. De femeia

care s-a îngrășat subțiind cu poftele și

mâinile ei porția de bolnav.

 

 

4. Se debarasează

 

Căruciorul care debarasează, vă asigur, e

același, de pe care ne servește mâncarea.

Atunci când urmează o nouă masă. Picături

și resturi de la ultima debarasare

își amintesc meniul pe care atât dorești să-l

fi uitat. Vizita s-a terminat. Poarta metalică

culisează cu zgomot.

Roțile merg până la capătul cursei, iar tu

faci primul pas pe trotuar.

Plecând ca și cum ora de vizită s-a terminat.

 

 

Cabina de telefon

 

1. O fereastră tăiată

 

Spațiul închis al cabinei de telefon

închis și trupul meu.

cu sacou albastru plușat

cu așchii din lemn maron

asortate cu fusta culoarea untului.

închis între așchii din lemn vetust.

închis de ușa grea cu fereastră tăiată

în dreptul capului.

 

 

2. “Sună-mă acum”

 

Eu telefonând. Cu gândul la

numărul “Sună-mă acum”.

Așchiile lemnului îmi pătrund

în haine

și în piele. în urma mișcării

de jos în sus. Peretele drept

pe trupul meu înclinat.

Mișcarea lascivă continuă.

și explicații despre ce simt.

 

 

  3. Telefonul transpiră

 

Aparatul telefonic transpiră, își schimbă

culoarea, găurile pentru

aerisirea microfonului nu mai

funcționează.

Sunt bruiate de.

Bărbații de afară și-au

turnat atropină în ochi. Convorbirea

continuă. Disperare.

Nici o convorbire nu se termină la timp.

 

 

Always somebody wrong

 

1.Opacitatea plafonierelor din noi

 

Opacitatea plafonierelor din noi

reliefa sunetul viorilor despre care auzisem

ca toți ceilalți

always somebody wrong.

nu mi-am amintit de Vivaldi

crochiu pe uleiul picturilor de pe pereți

coiful ondulat al arlechinilor. scara spiralată.

sala luminată în nuanțele mele de maro

continuând mirosul și culoarea

vorbelor din scările spiralate în coborâre.

 

2. Curenți de aer

 

Curenți de aer. Formele din mișcarea

plan-paralelă.

Arlechinul își coboară greutatea pe

piciorul stâng. Iar cu genunciul drept

descrie în aer cercuri perfecte.

Firele de păr scrijelează

sentimentul în lipsă.

Părul maron-roșcat, ochii maro încercanați

cu decolteul profil cu inimă goală.

Singurătate. Câtecul lui Solveig. Edward Grieg

 

 

3. Cercul perfect

 

Concertul traversează sala, printre

scaunele puternic colorate,

printre picioarele lor metalice. Atunci

simte mângâierea

de cașa a pantalonilor bărbătești.

Genunchiul tumefiat drept face

pereche cu cercul perfect al lipsei

de carne de pe genunchiul meu

stâng. Ce spui de această alăturare?

Nu pe nisip, zăpadă sau aeul

care nu-mi aparțin

am reușit cercul perfect.

 

 

4. Nu am nimic în această viață perfectă.

 Profunzimi de femeie

 

Nu am nimic în această viață perfectă

Smulgându-mi carnea, ceara topită

în interiorul meu.

Profunzimi de femeie.

încrâncenarea albă a dinților

în prezentul continuu al

marmorei

realității sentimentale.

întrebări retorice care se nasc din

picioarele noastre.

 

 

În așteptarea juvelnicului

 

1.Exemplu de pleonasm

 

Acum despre mine. Am scăpat de fierul bacului de oraș.

De muzica de la radio. Urmărim o mașină. Andi devine și

survine ironic. Exemplu de pleonasm. La o oarecare

depărtare se văd munții Dobrogei. Monografie regională

pe viu. Născută pe malul Dunării. Mi-a îndeplinit multe

dorințe faleza ei. Mersul în aval seamănă cu urmărirea.

Un drum parcurs cu viteză. Pietre în toate părțile.

și peisaj ucigător. De rutină.

 

 

2. Bambine din stuf

 

Dar nu acest lucru am vrut să-l transmit. Sentimentul

că înaintez pe o insulă uriașă. Dunărea o înconjoară.

Cu copaci verzi. Altfel decât peisajul apropiat. Viteza și

drumul strident ne duc spre celălalt capăt al insulei.

Nu mi-am imaginat lungimea insulei. Drumurile

măsoară un kilometru sau doi, apoi urmează

o intersecție. Parcele de cereale. Mereu aceleași. 

Departajate de canale cu stuf  și pescari cu biciclete.

Cu undițe din stuf. Cu bambine din stuf.

 

 

3. Primim pepeni foarte copți

 

Cu sărăcie din stuf. în sat oamenii au

clădit case cu garduri urâte care nu stau

așezate pe străzi, ci pe bălți. Primim pepeni

foarte copți din sat și cumpărăm efecte ale civilizației.

Drumul înapoi la locul pescuitului

cu doi pepeni în mâini. Drum prin colb.

Cu Andi. Cu discuții în contradictoriu. Cu tatonări

și rezerve față de cuvinte. Cu intuiție și

scepticism. Apoi drumul șerpuit de verticală și

orizontală. Nu considera expresia uzuală.

La un loc am văzut urme în V

ale corpului de șarpe.

 

 

4. Seara măcelului

 

Seara măcelului. Curăț peștii de solzi. Nu mai

simt mâinile. Solzii au traiectorii aleatoare.

Solzii mă înconjoară. Din dreapta primesc un ochi

de pește. Privirea coboară de la

ochiul-cadou mai jos, spre cele două mâini.

Cu stânga ții peștele pe verticală cu capul

îndreptat tot în partea stângă. Mai sus de cap,

cum ar veni, pe ceafă, îi faci o incizie puternică,

apoi întorci capul spre dreapta,

dar tot în poziție verticală.

 

 

5. Nervii oculari se desprind ușor

întorci și

cuțitul în incizia deja făcută și continui

mișcarea cu duritate. Ținându-i capul cu

mâna stângă îl sfărâmi de sus în jos.

Atunci nervii oculari se desprind ușor. Poți

să faci cadou ochi de pești. Pauză de

respirație. Repeți mișcarea de întoarcere la

întâia incizie și continui sfărâmarea mușchilor

spatelui. Oasele șirei spinării și mișcarea

continuă până la coadă. îl apuci cu ambele mâini

și îl despici până ajunge plat. De acolo extragi

viscerele și tot ceea ce

poate curând mirosi.

 

 

6. în apropierea ghilotinei

 

îl sărezi pe ambele părți

și apoi îl arunci în sacul verde

special confecționat. Ca și sacii din

apropierea ghilotinei. Același rol. Același miros.

Dar aceasta n-are importanță. Este o noapte

frumoasă, cu cer înstelat.

Paralalelism absurd

cu cauciucul negru presărat

cu solzii peștilor.

De jur împrejur e numai șes.

Peisaj conturat de malurile Dunării.

De copacii Dunării.

Munții sunt foarte potriviți pentru ape.

Ridică orizontul. Existența de aici,

în întregime supusă apei, stufului

și climei tari. Nu poți surprinde alt concret.

Nu știi câte zile trec. E mai mult

o aparentă liniște. 

 

 

7. Plan secund

 

Liniștea așteptării. Aici nu contează

decât peștii. Restul e plan secund, mimă

de civilizație. Renunțarea și nevoia paradoxală

de civilizație. Bețele-produs de civilizație și cârligele

și scaunele fixate în mal.

Privirea ațintită asupra bambinei. Peștii mici aruncați

înapoi în apă. Așteptarea juvelnicului. Când

nu sunt singuri peștii se luptă între ei.

Juvelnic răsturnat. Cureți peștii de solzi.

și peștii au răni. Unele se văd.

 

 

Un joc de societate

 

Mătura societate fabrică de toate. și mărgele

și ocupații și distracții.

Primul nod obișniut din societate. Ca atunci când

un cârlig are rolul de a culisa

pe firul său.

Pasul următor apropie plumbii. Cu greutatea lor.

Un ac nou presupune întotdeauna o buclă nouă.

Perpetua aparență societală. Pentru realizarea buclei.

Se ține acul cu două degete în

poziția corespunzătoare prădătorului.

Nu trebuie uitată niciodată partea ascuțită

a acului. Cel puțin ea, societatea nu o face.

Fiecare nod se împinge spre capătul cârligului ca

spre punctul final al experienței. Tija stă puțin înclinată.

Firul lung trebuie să fie pe partea cu cârligul prădător.

Capătul lung se buclează pentru  a fi introdus

pe firul undiței. Lungimea totală a forfacului trebuie

să fie cel puțin 10 cm. la sfârșitul operației.

Forfacul cu momeala nu trebuie să se răsucească

în jurul firului de bază.

 

Poezii de Simona Șerban

 

respiro©2000 All rights reserved.