Și amintiri fugare despre Pan

 

 

 

 

1. Argumentul

 

Argumentul prin care excesul 

este exclus trebuie că este

unul firav, vezi

 

cît de ușor, iarăși, l-am

ignorat. Sunt sau

încăpățînat sau, mai rău,

 

un amestec de dorință și pagubă,

un adevăr dificil, pe care-l țin

îndeajuns de mult încît să-i știu

 

în mare forma, apoi îl

las să plece. Nu sunt eu mai ales

acel lucru cu care zeii fac

 

ce vor ei?

Un dar, ceva

pentru tine îmi spun ei, și

 

Du-te să-l găsești.

Și întotdeauna găsesc

cîte ceva pe care

 

să-l consider drept semn, departe, după,

ultima dată moneda asta, fața ei

binecuvîntare a purei

 

nedorințe,

blestemul foamei, reversul ei,

frecat în mod natural

 

pînă dincolo de sclipire:

obișnuința atîrnă

mai greu decît strălucirea

 

după cum mai greu decît obișnuința

atîrnă pierderea, cîmpul acela pe care,

de la o vreme, dacă-l părăsesc,

 

mă întorc înapoi la anume ora cînd,

dacă lumina ar putea avea dureri,

cu multă durere lumina

 

se revarsă peste el.

 

1. Favoare

 

Chiar și de la distanță pot să spun

un om, sigur,

Zeii nu fac umbră.

 

De asemenea, că obosește,

se oprește să se odihnească, pare că

 

doarme sau că ar avea nevoie să.

De cît timp tot vine

cît de mult îi ia, numai

 

să traverseze luxurianta

măsură care – toată vara – a fost

 

acest pămînt bine îngrijit,

bine hrănit, lacul

neînnotat și scînteietor, prinderea

 

luminii, pierzînd

extravaganța nefolositoare

 

pe care pentru cîteva clipe

o ridică păunul drept coadă, tîrînd-o apoi,

manta țeapănă, la spate, ce

 

înseamnă să prosperi, constrîns.

Tot drumul ... acel timp ... cu

 

ce mesaj care nu este

asemeni celorlalte mesaje?

 

Ascultă, trebuie să-ți

spun ceva. –

Și așteptînd apă. Și

 

mîncare, probabil. Ca și

ceilalți dintre care – dacă mai este,

încă, vreo fărîmă de

 

amintire  - nici unul să nu-mi zică

negeneros. Întotdeauna corpul,

 

riscînd –

în sus, către sine –

Dă. Ceea ce vrea va avea.

 

 

2. Nici respirație nici căldură

 

Nici agitație.

 

Precum atunci cînd – aceia

care prea adesea

sunt neglijenți

 

cu propriile trupuri

parcă

într-adins

 

fac veioza

să cadă,

fac un întuneric –

 

compasiunea

a venit pe aripi care ca și

răspunsul la o întrebare

 

 rezonabilă sau ca și intriga

unei povestiri lungi, au nevoie

de timp

 

ca să se desfășoare, dar

cu timpul, cu truda statornică

prin care

 

cele ce nu

știu cît de aproape le este sfîrșitul

se reped către el

 

ea îi atinge,

 pereții ruinați ai inimii

de care, în nuanțe,

 

în nestăvilită risipire,

acele zbîrcituri (parcă scufundate

în apă) sunt însetate,

 

trandafirii:

acolo, cît de nemișcată stă,-

 ei fac asta,

cei fără de viață. 

 

 

3. Flaut căzut

 

Nu spun că nu ar fi fost semne.

 

Dar cînd, încet

printre vițele de vie, mîinile lui –

modelate de defecte, potrivite

pentru defecte – băteau pari,

puneau pe spalier vițele căzute,

îndreptînd cîte ceva

acolo unde mai era posibil

 

- încălzit,

îngroșat, ce cuvînt închipuia aerul

în afară de salvat, prosper? Dacă am uitat

de recoltă ...

 

                    Zeii sunt departe,

ni se spune. Poate. Eu nu-i

numesc pe zei plecați, nici

nu-l numesc forță, pentru c㠖 m-am legănat

ușor, cum

 

                o cîmpie

sub flăcări, din care

păstorul, adunîndu-i

repede, mînîndu-i,

salvează mieii, încît mai au

pînă să atingă cea mai

deplină, mai bună de măcelărit maturitate.

 

 

4. Vălul pătat

 

Înlăuntrul bărbatului

 

st㠖 nepăsător, închis,

moale – un băiat, băiatul

care încă sunt uneori,

întotdeauna același, întotdeauna întins (pentru că

e mai ușor, ca să zic așa) nu

 

gol – domino

într-o lumină care vine

cernută, indiferent de

tiparul pe care vîntul,

el însuși întîmplător

 

îl ... nu chiar aruncă

peste tremurul frunzelor,

îl ... îl lasă să cadă ...

Nu gol, nu. Chiar

dac㠖 l ating, cît de greșit

ar fi să se creadă că

 

nu ating carne

ci altceva

subțire, deasupra ei, care

pîlpîie și flutură:

ușurința cu care, ca

 

și cum de bună voie ar

suporta intruziunea vălului,

a fost potrivită la o tremurare care

- ca orice cîntec,

o dată ce-l înveți – cum

s㠖 l mai uiți?

 

Notele:

 

           Muzica:

 

 

Din volumul “Pastoral”

 

 

Poem de Carl Phillips

 

 

Carl Phillips este autorul a șase volume de versuri: In the Blood, (1992), Cortege, (1995), From the Devotions, (1998), Pastoral, (2000), The Tether, (2001), Rock Harbour, (2002). A tradus “Filoctet” de Sofocle.

 

 

 

 

Traducere și note de Gabriel Prăjitură

 

 

 

 

respiro©2000 All rights reserved.