proza
poezie eseuri arta film
   

 

 

1. despre Veneţia

2. fraţilor mei

3. plămīni de mormīnt

4. īn ferestrele casei, păianjenii patriei

5. Ontos

6. iarbă

7. despre calitatea unui timp

8. sīnii unei tīrfe

9. natură moartă II

10. ultimul lucru

 

           

 

 

despre Veneţia

 

ţin morţiş să scriu şi eu

despre Veneţia:

toţi marii poeţi

scriu doară

mai devreme ori mai tīrziu

ceva

despre Veneţia!

 

dar cum n-am fost niciodată

la Veneţia

şi nici nu cred s-ajung vreodată

la Veneţia

asta e cam tot

ce pot să scriu

despre Veneţia.

 

 

fraţilor mei

 

puterea de decizie a fraţilor mei

fără doar şi poate că mă obligă

să-i admir -.

 

a-şi imagina nişte rădăcini

ce-şi părăsesc pomii.

 

soarele străluceşte,

şi ploaia cade.

iarna şi vara sīnt,

desigur,

īntrucītva

neobişnuite -.

 

pīnă şi plantele se prefac

cum că ar creşte cu nepăsare.

 

iar speranţa oarbă

se plimbă-ntr-o caleaşcă albă

fără vizitiu.

 

 

 

plămīni de mormīnt

 

īn memoria tatălui

 

sec a fost

vinul ultimilor ani.

 

tata, nici o Legendă -

şi totuşi, chipul său.

 

acum

mai respiră-n ţărīna satului

doar plămīnii-i de mormīnt.

 

 

 

īn ferestrele casei, păianjenii patriei

 

păianjenilor patriei

 

cafeaua neagră

are-n jumătatea de-ntuneric

a bunei odăi

aproape-un gust abstract.

 

iar ţigara fără filtru

īntre degetele de sticlă

mocneşte-ncet īncet.

 

īn ferestrele bunei odăi

atīrnă

păianjenii patriei

mari şi mici păianjeni de ţară

deasupra plaselor pline

ochi de praf

exersīndu-se

pilduitori

īn aşteptare.

 

 

 

Ontos

 

Ontos este un om ca mulţi alţii asemenea.

El trăieşte pentru că, neştiind că Derrida a

ajuns īntre timp mai departe, trăieşte īn indecidibilitate.

 

E-ntotdeauna un lucru bun să ştii că există

Oameni ca tine şi ca mine, care trăiesc.

 

Ontos, deci, un om care nu are altă pretenţie

decīt să trăiască cum trăieşte un om normal,

trăieşte, pentru că nu se poate decide.

Nu ştie dacă-i mai bine să se sinucidă ori să

aleagă moartea liberă. Prima variantă ar

corespunde mai degrabă nevoii sale de

schimbare radicală, ultima mai mult dorului

uman de libertate.

 

Cum īnsă poate cineva să se decidă īntr-o

astfel de situaţie? Ontos nu poate. Ŗi mulţi

alţii asemenea lui nu pot nici ei.

 

Uite aşa ei trăiesc apoi, normali şi

izometrici, bucurīndu-se de furtuni adevărate

şi trişti, cīnd soarele arde găuri īn

după-amiezile estivale.

 

 

 

iarbă

 

peste paşii bunicilor mei

a crescut iarba.

 

e mult muşeţel īntre firele de iarbă:

ne aşezăm īn curte

şi culegem ceai -.

 

paşii părinţilor mei

se pierd īncet īncet şi ei -.

 

poate mīine deja

n-o să-mi mai recunosc

nici propria urmă -.

 

 

 

despre calitatea unui timp

 

care trăieşte-n lucrurile zilei

şi-n coloanele gazetelor

la fel ca-n toate zaţurile

de cafea -.

 

pe feţele toate din tramvai

trăieşte

la fel ca-n toate oglinzile

de mīine -.

 

şi cīnd oamenii

obosiţi

dorm, la porţile nebunilor

veghează şi pīndeşte.

 

 

 

sīnii unei tīrfe

 

sīnii unei tīrfe obosite

sīnt mai frumoşi

decīt orice

 

psalm.

 

iar sub frunza de palmier

se spune mult mai lesne

amin:

 

Amin.

 

 

 

natură moartă II

 

floarea mărului

īn paharul cu apă

pe masa de metal -.

 

numele lucrurilor

apoi

precum nişte capete rase

 

īn prea bine

ascuţite

ţepe.

 

 

ultimul lucru

 

īn septembrie

distanţa faţă de oraş

creşte brusc -.

 

faţă de sat

scade

fără o vorbă.

 

oră de oră

se mistuie -.

 

ultimul lucru

rămīne

īntins străveziu

din păianjen

īn păianjen.

 

 

Poeme de Michael Astner

 

 

                               

 

respiro©2000-2002 All rights reserved.