proza
poezie eseuri arta film

Postmodernismul românesc

(însemnări în jurul cărții Postmodernismul românesc, de Mircea Cărtărescu)

 

de Lucian Sârbu

 

„«Noi am inventat fericirea!» - vor spune

cei din urmă oameni, făcând cu ochiul.”

[„«Wir haben das Glück erfunden» -

sagen die letzen Menschen und blinzeln.”]

 

- Nietzsche, Așa grăit-a Zarathustra, 1883

 

1.

Apărut la început (în anii '80) ca o simplă mutație de paradigmă artistică, mai precis literară, propusă de un grup de (la acea vreme) tineri scriitori, postmodernismul românesc s-a transformat încet-încet într-un veritabil materialism dialectic al zilelor noastre. Mai precis, a ieșit din sfera literaturii și - profitând, poate, și de faptul că în spațiul cultural românesc dezbaterile publice de idei sunt de regulă organizate și conduse de literați, nu, cum ar fi normal, de filozofi (care nu există) - acum se oferă ca unică alternativă de gândire a epocii noastre, dominată de modelul politic al democrației liberale: „…opțiunea pentru postmodernism (și, implicit, pentru postmodernitate ca mod de existență care-l face posibil) nu se reduce doar la asumarea unui model cultural, ci reprezintă o angajare existențială, politică, morală și filozofică într-o lume a democrației liberale și a societății civile, cu tot corolarul ei de caracteristici: toleranță, drepturi ale omului, pluralism cultural, civism etc.” (Mircea Cărtărescu, Postmodernimul românesc, Humanitas 1999, pag. 167)

Nici un regim politic, înaintea comunismului de tip sovietic, nu a dovedit o conștiință-de-sine într-atât de manifestă încât să propună nu doar un simplu mod de organizare și gestionare politică a societății, ci și o filozofie oficială, capabilă de „a explica” (citește: „a justifica”) regimul. Din acest punct de vedere, postmodernismul românesc nu este un materialism dialectic, deoarece, în mod evident, el nu a fost născut de democrația liberală, deși a ajuns să justifice (conform citatului de mai sus) democrația liberală. În schimb, postmodernismul românesc se comportă asemeni materialismului dialectic în privința altor caracteristici, pe care le voi expune mai jos.

1. Credința în obiectivitatea (materialismul) lumii Pentru filozofia oficială (materialismul dialectic) a partidelor comuniste de tip sovietic lumea este materială și știința ne poate oferi o cunoaștere unică, din ce în ce mai perfectă, a ei. Lumea este obiectivă (adică independentă de conștiință, de felul în care este receptată) și interpretările lumii care nu sunt de acord cu interpretarea doctrinarilor marxist-leniniști sunt, în mod necesar, false. La fel, postmodernismul românesc pornește de la o imagine a lumii care își revendică obiectivitatea și care este denumită, generic, „postmodernitate”. „Postmodernitatea” ar fi o stare de fapt, o stare obiectivă a lumii, independentă de conștiința noastră și caracterizată de fenomene precum: explozia informațională (adică multiplicarea nemaiîntâlnită a canalelor de transmisie/recepție de informație), atât de puternică încât se poate vorbi de o „societate postindustrial㔠sau, cu expresia unui filozof italian foarte la modă în România, Gianni Vattimo, „societate transparentă”; dispariția valorilor absolute și relativizarea tuturor valorilor; neîncrederea în meta-narațiuni totalizatoare („marile povești”, după expresia lui Lyotard) ș.a.m.d. Am urmat în linii mari scenariul pe care îl propune Mircea Cărtărescu.

Unei asemenea viziuni i se pot aduce aceleași reproșuri care, la vremea respectivă, s-au adus materialismului dialectic: o imagine a lumii nu este niciodată obiectivă, oricât de evidentă ni s-ar părea nouă. Nouă ni se pare evidentă o imagine a lumii tocmai fiindcă noi suntem cei care privim și receptăm imaginea. Din punctul de vedere în care ne aflăm așezați noi lumea poate, într-adevăr, să apară așa cum apare; este posibil însă ca, mișcându-ne numai un pic la stânga sau la dreapta, să vedem cu totul altceva. Orice imagine a lumii - inclusiv imaginea pe care și-o fac postmoderniștii - este întotdeauna subiectivă, inconsistentă și, la urma urmei, o simplă imagine. Ortega y Gasset a sintetizat această idee cu o frază pe care o preiau, deoarece o găsesc foarte potrivită: „Se știe deci că ceea ce obișnuim să numim lume primară sau «exterioară» nu este realitatea nudă, autentică și primară în care omul se află, ci o interpretare dată de el acestei realități, adică o idee.” (Ortega y Gasset, Idei și credințe, Ed. Științifică 1999, pag. 49)

2. Modul de producție ca esență a realității Mergând pe linia lui Marx, doctrinarii materialist-dialectici puneau la baza organizării social-politice modul de producție. În opinia lor, istoria ar fi o succesiune de moduri de producție (primitiv, sclavagist, feudal, capitalist) caracterizate în principal de faptul că în fiecare dintre ele se perpetueaz㠄exploatarea omului de către om”. Fiecare mod de producție corespunde unor forțe de producție. Când forțele de producție ating un anumit nivel de dezvoltare, ele provoacă explozii sociale (adică revoluții) care duc la apariția unui nou mod de producție. Modul de producție comunist, care ar urma capitalismului, ar fi și ultimul, deoarece ar urma să dispară acea „exploatare a omului de către om”.

Este interesant cum, sub numele de „societate postindustrială”, postmodernismul românesc vorbește de  fapt chiar de un asemenea nou mod de producție (în termeni marxiști). Este un fapt neîndoielnic că economia câtorva state extrem de dezvoltate (adică exact acele state „postindustriale”, între care „California … e cea mai avansată în postmodernitate.” - după expresia lui Mircea Cărtărescu, op. cit., pag. 56) își transferă industria în alte părți ale lumii (cum ar fi China) păstrând pentru sine din ce în ce mai mult numai ceea ce are legături cu domeniul e-business, sau e-commerce. Este neîndoielnic că asistăm, de circa 15-20 de ani, la apariția unui nou mod de producție în care nu unealta, nu mașina, ci tehnologia informației produce bogăție. În acest sens avem voie să numim, firește, „postmodernitate” (în sensul că avem voie să inventăm un termen nou) societatea dezvoltată în jurul acestui nou mod de producție, la fel cum Marx a numit „capitalism” ceea ce a văzut în Anglia la 1850.

Ceea ce nu mai avem voie, însă - mai ales după nefasta experiență materialist-dialectică - e să tragem concluzii care să iasă din sfera economicului. Doctrinarii materialist-dialectici au extrapolat concluziile analizei modului de producție așa-zis comunist (în speță, stahanovismul supra-productiv) în artă, în istorie, în filozofie, în estetică, cu rezultatele binecunoscute: cenzură ideologică, moartea autonomiei esteticului, „realism socialist”.

3. Istoricismul Materialismul-dialectic propunea o poveste despre istorie care se încheia întotdeauna frumos, în comunism. Istoria avea un sens pe care filozofia - în speță, filozofia marxistă - avea menirea să-l descifreze, deși acesta nu era greu de găsit: libertatea, sau eliberarea omului de sub jugul omului. Istoria se comporta „științific” (adică asculta de legi care puteau fi înțelese și formulate rațional, exact ca niște legi științifice) și putea fi imaginată ca un drum progresiv, ascendent, care la un moment dat, se termina. Sfârșitul istoriei nu însemna sfârșitul evenimentelor demne de a fi reținute de cronici, ci atingerea stării universale de libertate.

Deși în cazul postmodernismului românesc nu putem găsi o interpretare globalizantă a istoriei, de la începuturile ei („scrise”, după cum ar adăuga Engels) până la sfârșit, ca în marxism, putem găsi cu ușurință un istoricism ad-hoc care nu are pretenția unei întinderi cronologice atât de cuprinzătoare, ci numai pe parcursul ultimelor 2-3 secole - mai precis, după iluminism. De vreme ce modul de producție este așa cum este (informațional), postmodernitatea e un tip de epocă istorică de neevitat. Mai devreme sau mai târziu toate țările vor intra în postmodernitate. Drumul spre postmodernitate e un proces istoric de neevitat, la fel de implacabil ca și drumul spre comunism gândit de doctrinarii materialist-dialectici: se constată, pe urmele autorului american Francis Fukuyama, „îndreptarea necesară, tot mai accentuată, a tuturor societăților către idealul lumii capitaliste occidentale, adică al lumii pe care noi o numim postmodernă.” (Mircea Cărtărescu, op. cit., pag. 49) Postmodernitatea este, ea însăși, sfârșit al istoriei, de vreme ce democrația liberală a devenit idealul explicit al întregii planete. Mai mult, această viziune este însoțită de un optimism debordant, la fel ca optimismul escatologic al doctrinarilor materialist-dialectici: „…lumea postmodernă care se construiește azi, deși, desigur, nu «deplin satisfăcătoare», este mai aproape de idealul lumii «în care se poate trăi» decât oricare alta creată azi pe pământ.” (Mircea Cărtărescu, op. cit., pag. 59) Același optimism îl întâlnim și la autorul american amintit mai sus: „Dar aceste probleme [ale democrațiilor occidentale, n.m.] provin din incompleta aplicare a principiilor gemene ale libertății și egalității pe care este întemeiată democrația modernă și nu din defectele principiilor în sine.” (Fr. Fukuyama, Sfârșitul istoriei și ultimul om, Paideia 1997, pag. 5) Deci se poate spune că nu mai putem perfecționa teoria, ci numai practica.

 

2.

Diferența principală dintre postmodernismul românesc și materialismul-dialectic se observă atunci când cercetăm metodologiile lor. Ca metodă, postmodernismul românesc folosește - pe urmele autorilor „la mod㔠în România, din care voi cita imediat exemple relevante - descrierea impresionistă și persuasiunea. Am văzut, când am discutat despre credința în obiectivitatea (materialismul) lumii, că argumentul principal în favoarea postmodernității este imaginea pe care și-o fac despre lume postmodernii. Forța lor descriptivă (absolut remarcabilă, ținând cont de faptul că majoritatea sunt scriitori profesioniști) este principalul lor argument. Acest tip de scriitură cvasi-ficțională (pe care am analizat-o cu alt prilej[1]) este folosită însă cu succes de numeroși autori preferați de ei. Iată cum sună, cu titlul de exemplu, o frază din Baudrillard: „Transpoliticul este transparența și obscenitatea tuturor structurilor într-un univers destructurat, transparența și obscenitatea informației într-un univers dezevenimențializat, transparența și obscenitatea socialului în rândul maselor, a politicului în teroare, a corpurilor în obezitate și în clonajul genetic…” (Jean Baudrillard, Strategiile fatale, Polirom 1996, pag. 31) și una din Vattimo: „Alături de sfârșitul colonialismului și al imperialismului, un alt mare factor a fost determinant pentru disoluția ideii de istorie și pentru finele modernității; e vorba de apariția societății comunicării.” (Gianni Vattimo, Societatea transparentă, Pontica 1995, pag. 8) După cum se observă, descrierea brută, faptică, primează; cititorul este atras printr-un procedeu de captatio benevolentiae, iar efectul realizat este unul tipic pentru literatură: suspendarea voluntară a incredulității, cum e denumită în limbajul specializat atitudinea obișnuită de lectură - celebra suspension of disbelief de care vorbea Coleridge. Așadar, nu mai avem de-a face cu o metodă riguroasă, pretins „științific㔠- așa cum era „dialectica”, sau ceea ce înțelegeau doctrinarii materialist-dialectici prin „dialectică”.

 

3.

Și atunci, cum putem interpreta postmodernismul românesc­? De vreme ce are atâtea în comun cu o ideologie pe care o respinge - credința fundamentală în obiectivitatea (materialitatea) lumii, credință concretizată în „sfințenia” cu care este privită propria imagine despre lume; folosirea (probabil inconștientă) a ideii modului de producție ca „esenț㔠a realului; istoricismul implacabil (adică evoluția implacabilă de la modern la postmodern) și de vreme ce are la bază, totuși, o metodologie pur literară, nicidecum dialectica marxist-leninistă, postmodernismul românesc pare a fi un răspuns tardiv dat de o anumită generație intelectuală, pur literată, ideologiei opresive a regimului comunist; o contra-construcție, un contra-mit menit să arate c㠄e posibil și altfel”.

Rămâne de văzut dacă, odată cu postmodernismul românesc, se va încheia și influența comunistă asupra culturii române - înțelegând prin „influenț㔠nu atât un determinism anume, cât repetarea obsesivă a unor probleme și idei care ar trebui să fie deja moarte și scoase din discursul public, precum: obiectivitatea (materialitatea) lumii, umanitate și mod de producție, sfârșit al istoriei.



[1] În Consecințele scriiturii la Foucault: un eseu despre ficțiune și filozofie, partea I, prezent pe site-ul (aflat încă în construcție) http://teorieliterara.ifrance.com

 

respiro©2000 All rights reserved.
••• design: SGFXstudio •••